مرسدس بنز تراک اولین کامیون برقی مسافت طولانی خود، eActros 600 را جشن میگیرد. فروش این کامیون 40 تنی اواخر امسال(2023) آغاز خواهد شد. ما تمام اطلاعات مربوط به eACTROS 600 را جمع آوری کرده ایم.
کامیون دایملر با اطمینان، eActros 600 را در کانون توجه قرار داده است. این کامیون در تاریخ 10 اکتبر 2023 (18مهرماه1402) در نمایشگاه خودرو هامبورگ آلمان رونمایی شد. به گفته این شرکت مستقر در اشتوتگارت، این مدل جایگزین کامیونهای دیزلی در زمینه حمل کالا خواهد شد. کامیون الکتریکی سنگین دوربرد از نظر فناوری، پایداری، طراحی و سودآوری پیشرو خواهد بود. بنابراین، تولید کنندگان در چند نقطه از طراحی معمولی منحرف شدند.
حال بیایید به مشخصات فنی کامیون eACTROS 600 بپردازیم.
eActros 600 دارای وزن ترکیبی ناخالص تا 44 تن است. با یک تریلر استاندارد، باری حدود 22 تن را فراهم می کند. از نظر فروش، بازار اروپا را مد نظر دارد. طول eActros غیر معمولی است: به عنوان یک کشنده، طول آن 6.23 متر است. این به لطف قوانین جدید اتحادیه اروپا است.
گیربکس چهار دنده برای حمل و نقل در مسافت های طولانی
eActros 600 دارای یک محور الکتریکی است که در داخل با دو موتور الکتریکی و یک جعبه دنده چهار سرعته توسعه یافته است. این سیستم برای ولتاژ 800 ولت طراحی شده و 400 کیلووات (530 اسب بخار)در زمان معمولی و 600 کیلووات (800 اسب بخار)در زمان اوج قدرت تولید می کند. طبق گفته مهندسان کامیونهای مرسدس بنز، این سبک رانندگی بهطور ویژه برای حمل و نقل سنگین در مسافتهای طولانی توسعه داده شده است – به همین دلیل است که عمداً به چهار دنده مجهز شده است. eActros 300/400 متوسط یا همان میان برد که در حال حاضر در بازار موجود است، ترکیبی از دو موتور الکتریکی با یک جعبه دنده دو سرعته است.
باتری ها در eActros 600، حدود 600 کیلووات ساعت است. به طور دقیق – 621 کیلووات ساعت که به سه بسته باطری 207 کیلووات ساعتی تقسیم می شود. در یک رویداد رسانه ای در کارخانه اصلی Wörth am Rhein، متوجه شدیم که 95 درصد از محتوای باطری ها قابل استفاده است. مایکل وولف، مدیر پروژه تحقیق و توسعه eActros 600، گفت که این به لطف سلولهای LFP سازگار (همراه با CATL) امکانپذیر است و کمک میکند «از وزن غیرضروری خودداری کنیم». وزن هر بسته 1.5 تن است، بنابراین وزن کل باتری 4.5 تن است. فاصله محوری کشنده به چهار متر کشیده شد تا بسته های باطری ها در بین محورها را در خود جای دهد. این اولین دلیل برای افزایش طول eActros است.
600 همچنین به عنوان یک شاسی پلت فرم با فاصله بین دو محور 4.6 یا 4.9 متر عرضه خواهد شد. ولف میگوید هدف این است که «تمام نسخههای رایج حملونقل راه دور را پوشش دهیم».
تولیدکننده برد را 500 کیلومتر اعلام کرده است و انتظار میرود برد روزانه با شارژ متوسط در طول استراحتهای قانونی برای راننده «به طور قابلتوجهی بیش از 1000 کیلومتر» باشد .
در همین حال، فناوری LFP که در بالا ذکر شد، عمر طولانی دارد: کامیون دایملر مسافت پیموده شده 1.2 میلیون کیلومتری را در ده سال کارکرد – مشابه کامیون های دیزلی- می باشد. پس از این مدت استفاده، وضعیت سلامت باتری ها همچنان باید بالای 80 درصد باشد.
از نظر ظاهری، کامیون دایملر طراحی جلو شبکه را آیرودینامیک انتخاب کرده است. به همین دلیل، کابین کمی به سمت جلو خمیده است – تا حدود هشت سانتیمتر – و بنابراین یک “شکل کارآمد” را تشکیل میدهد. این دومین دلیل برای طول eActros است.
جلو پنجره بسته است، زیر بدنه پوشیده شده است و ستون های A مجهز به بادگیر هستند. تمام شکاف ها بهینه شده است، و خودرو به بهترین شکل ممکن “آب بندی” شده است. همچنین یک پیش اسپویلر اضافی روی سقف، همچنین بادگیرهای عقبی کشیده تر می باشند. برای بهبود آیرودینامیک همچنین چراغ های جلوی LED ماتریکس و نوار نور LED است که به دلایل نظارتی کاملاً پیوسته نیست.
بیایید به ویژگی های شارژ مدل جدید نگاه کنیم. eActros 600 قادر به شارژ CCS تا 400 کیلو وات است.
(سیستم شارژ ترکیبی یا CCS رایج ترین استاندارد شارژ سریع خودروهای الکتریکی است. به عبارت عملی تر، این یکی از دوشاخه هایی است که هنگام کشیدن شارژر سریع DC مشاهده خواهید کرد.
در حالی که یک شارژر سطح 1 کند ممکن است به چند روز برای شارژ یک EV نیاز داشته باشد، و یک شارژر اختصاصی خانگی می تواند این کار را یک شبه انجام دهد، یک شارژر سریع DC می تواند شما را در کمتر از یک ساعت یا کمتر در خودروهای جدیدتر به جاده بازگرداند.)
اما البته بعداً قادر به شارژ مگاوات (MCS) نیز خواهد بود.باتری های 600 را می توان در عرض 30 دقیقه با حدود یک مگاوات توان بین 20 تا 80 درصد شارژ کرد.
شرکت مرسدس بنز اعلام کرد که قصد دارد کابین را با نام “ProCabin” به بازار عرضه کند. به گفته شرکت مرسدس بنز، مقدار cW (وزن ترکیبی) آن 9 درصد کمتر از کابین فعلی سری Actros است.
اما واقعیت همچنان باقی است: “به طور خاص با کامیون های برقی در مسیرهای طولانی، آیرودینامیک بهبود یافته از اهمیت تعیین کننده ای برخوردار است زیرا مقاومت هوا یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار بر مصرف انرژی است.”
این ما را به سودآوری پیشبینیشده کلوسوس الکتریکی میرساند. این شرکت مستقر در اشتوتگارت ادعا می کند که استانداردهای جدیدی را در سودآوری برای اپراتورهای ناوگان تعیین می کند، “در دراز مدت جایگزین اکثر کامیون های دیزلی در بخش مهم حمل و نقل طولانی مدت خواهد شد.” بازه زمانی که در آن مشتریان می توانند با یک کامیون دیزلی به برابری هزینه برسند، در درجه اول به سیستم های رایج عوارض، قیمت برق و قیمت دیزل بستگی دارد. Daimler Truck تخمین میزند که در فرانسه (قیمت پایین برق) و آلمان(حساسیت به تولید CO2) ، این مدل میتواند سودآورتر از یک کامیون دیزلی دوربرد در طول عمر متوسط خودرو در حدود پنج سال یا پس از حدود 600000 کیلومتر باشد. – با وجود قیمت خریدی که حدود دو و نیم برابر بیشتر از معادل دیزل است. در اصل، انتظار میرود که eActros 600 در کل چرخه عمر خود در مقایسه با کامیونهای دیزلی، 80 درصد CO2 کمتری تولید کند.
زیرساخت های شارژ عمومی ضروری است
با این حال، یک اشکال وجود دارد. کامیون دایملر بیان می کند که حدود 60 درصد از سفرهای طولانی مدت که توسط مشتریان در اروپا انجام می شود کمتر از 500 کیلومتر است. در این صورت، زیرساخت شارژ در نقاط بارگیری و تخلیه کافی است. اما: “برای سایر مصارف، گسترش مستمر زیرساخت های شارژ عمومی برای قابل مستمر ساختن کامیون های برقی برای حمل و نقل از راه دور در سراسر اروپا حیاتی است.
راه اندازی فروش eActros 600 برای اواخر سال جاری برنامه ریزی شده است. قیمت نیز هنوز به اطلاع عموم نرسیده است. تولید انبوه قرار است در پایان سال 2024 آغاز شود. در حال حاضر، ناوگانی متشکل از 50 نمونه اولیه هنوز در حال ساخت است.
کارین رادستروم، مدیرعامل کامیونهای مرسدس بنز، در مورد رونمایی از اولین کامیون الکترونیکی سنگین شرکتش چنین اظهار نظر کرد: «eActros 600 نشان دهنده تبدیل حملونقل جادهای به سمت عدم تولید CO2 است، مانند هیچ کامیون دیگری با کامیون سه ستاره نوک تیز مشخصه آن فناوری رانندگی بسیار نوآورانه است که می تواند به مشتریان ما راندمان انرژی بالا و در نتیجه سودآوری را ارائه دهد. این امر ورود به ماشین های الکترونیکی را برای اپراتورهای ناوگان جذاب تر می کند.
eActros 600 در خط مونتاژ موجود همراه با نمونه های دیزلی در کارخانه Wörth تولید خواهد شد.
کامیون دایملر یک راه حل جامع حمل و نقل متشکل از فناوری وسیله نقلیه، مشاوره، زیرساخت شارژ و خدمات را برای تشویق کاربران اولیه وعده می دهد. یک مثال:یک سیستم ناوبری چند رسانه ای (Interactive 2) است که به صورت استاندارد روی کامیون نصب شده است که به طور مداوم وضعیت شارژ باتری ها، محدوده باقیمانده و مصرف فعلی و متوسط انرژی را به اطلاع رانندگان می رساند. مدیران ناوگان همچنین می توانند راه حل های دیجیتالی را برای مدیریت کارآمد ناوگان خود درخواست کنند. و از اواسط سال 2024، کامیون مرسدس بنز قصد دارد ایستگاه های شارژ را از طریق نمایندگی های خود ارائه دهد.
بزودی در ایران.
البته دولت در تلاش این هست تا خودروی برقی وارد کنه و این ماشین هم از قاعده مستثنی نیست.
به نظرت دولت میاد اینو وارد بکنه؟
واردات دولتی صرفا چینی هست
تا اینجایی که میدونم شهرداری تهران قرار چند تا تاکسی برقی رو بیاره.
حالا من از این قصه فهمیدم که دولت قراره از خودرو های برقی حمایت کنه چه چینی چه اروپایی
بعد تعرفه کمتری میخوره و مجوز داره
اره داداش راست میگه دولت برنامه ش روی ماشین های برفی هست و بزودی این ستاره درخشان هم وارد میشه
نسل جدیدشوترد میشه فعلا که نسل ۵ رو دارن خوب وارد میکنن
این سالار باید بیاد تو بازار و پاس به ایران هم باز خواهد شد
طرحش به دلمون نشست اما باید بیاد تو بازار تا ببینیم چه دستپختی رو بنز برای رانندگان دنیا درست کرده
نسل قبلش یا همون تیپ ۵ واقعا از لحاظ ظاهری بهتره البته باید بیاد تو بازار تا ببینیم چی از آب درمیاد
طراحی این ماشین هم بزودی جا میفته
دوستان قبول دارید طراحی ماشینا داره به یک سمتی پیش میره که دیگه از اون اصالت خودشون دارن میفتن