IAA هانوفر آلمان، یک نمایشگاه خودروهای تجاری بسیار شلوغ است که تمام خودروسازان را گرد هم می آورد تا بهترین ون ها، کامیون های کوچک و بزرگترین خودروهای دوربرد خود را به نمایش بگذارند. دایملر تراکز، بخش کامیون مرسدس بنز، این رویداد را برای رونمایی از طولانیترین کامیون الکتریکی دوربرد خود – eActros مسافت طولانی(LongHaul یا همان آلکتروس L)، انتخاب کرده است.
مرسدس در حال حاضر ناوگان رو به رشدی از کامیونهای باتریدار دارد، eCascadia فریت لاینر،در آمریکای شمالی موجود است، و eActros کوچکتر که از مسافتهای شهری و برد کوتاهتر پشتیبانی می کند.
نسخه eActros مسافت طولانی از سال 2020 در دست ساخت است، زمانی که این شرکت اعلام کرد که در حال کار بر روی نسخه بزرگتر کامیون متوسط و متوسط خود است. کامیون جدید با سه باتری با ظرفیت ترکیبی بیش از 600 کیلووات ساعت و با مسافت ادعایی بیش از 500 کیلومتر یا 310 مایل عرضه می شود.
دو موتور الکتریکی کامیون را به حرکت در میآورند که به یک محور جدید وصل شدهاند که با مدل محدوده استاندارد متفاوت است. این موتورها 400 کیلووات توان مداوم با 600 کیلووات در دسترس برای صعودهای کوتاه یا سریع تولید می کنند.
شایان ذکر است که کامیون ارائه شده در هانوفر هنوز مدل تولیدی نیست. هدف آن صرفا ارائه ایده ای از زبان طراحی خودروی آینده است. با این حال، فناوری و پیشرانه دقیقاً همان چیزی است که بارهای سنگین را از سال 2024 در سراسر قاره اروپا می کشاند.
این شرکت انتظار دارد که eActros مسافت طولانی بتواند حداقل 10 سال و 1.2 میلیون کیلومتر (750000 مایل) خدمات ارائه دهد.
وقتی نوبت به شارژ این بسته باتری غولپیکر میرسد، eActros از استاندارد شارژ مگاوات جدید بهره میبرد و میتواند در کمتر از 30 دقیقه از 20 درصد شارژ باتری به 80 درصد برسد. یعنی 360 کیلووات ساعت انرژی در نیم ساعت اضافه می شود.
eActros LongHaul یا همان آکتروس مسافت طولانی الکتریکی در کارخانه کامیونسازی موجود در شمال آلمان ساخته میشود و اولین نمونههای اولیه آن در جادهها عرضه شده و در حال آزمایش هستند. اولین کامیونهای با هدف تولید از اوایل سال آینده برای مشتریانی که در آزمایشهای بیشتر شرکت میکنند ارسال میشود.
در کنار eActros دوربرد، مرسدس از نسخه دیگری نیز رونمایی کرد که هدف آن خدمات مسافت کوتاهتر بود. کامیون کوچکتر با 3 باتری با ظرفیت ترکیبی 336 کیلووات ساعت (450 اسب بخار) ارائه می شود که مسافت مورد انتظار آن را 220 کیلومتر (137 مایل) می کند. کامیون کوچکتر از نیمه دوم سال آینده در دسترس خواهد بود.
بنظرم باید کامیون های گاز سوز و برقی به ایران بیان چون دیگه صنعت نفت روبه پایانه و باید به فکر انرژی های جدید و تجدید پذیر باشیم.
بعد باعث کاهش آلودگی هوا میشه.